† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Februarie 12, 2010

Filed under: Sf. Paisie Velicikovski despre Ruga lui lisus — Micael Nicolas @ 01:49

Cuviosul părintele nostru, Sfântul Nil Sorschi din Rusia, care a alcătuit cartea sa despre paza de gând a inimii, din învăţătura purtătorilor de Dumnezeu părinţi, dar mai ales din Grigorie Sinaitul, întrebuinţează dovezi din Sfânta Scriptură ca acestea: „din inimă ies gândurile cele rele şi acelea spurcă pe om” (Mt. 15, 19) şi „Curăţeşte cele dinlăuntru ale paharului” (Mt. 23, 26); de asemenea: „cu Duhul şi cu adevărul trebuie să ne închinăm Tatălui”; de asemenea: „de mă voi ruga cu limba”, şi celelalte,şi: „vreau să spun cinci cuvinte cu mintea mea,decât zeci de mii de cuvinte cu limba” (l Cor. 14,14-19); şi celelalte.

Iarăşi, un luminător al Rusiei, Dimitrie, Sfântul ierarh al lui Hristos, Mitropolitul Rostovului, care a nimicit prin sabia Duhului ca pe nişte pânze de păianjen rătăcirile rascolnicilor (schismaticii de la marea schismă rusă din anul 1666) şi înţelepciunea lor cea împotrivitoare lui Dumnezeu, stricată şi potrivnică Sfintei Scripturi, care a scris multe învăţături spre folosul Bisericii, pline de înţelepciunea Sfântului Duh şi care a întocmit un cuvânt plin de folos duhovnicesc despre lucrarea cea lăuntrică şi de gând a rugăciunii, întrebuinţează din Sfânta Scriptură următoarele dovezi: „iar tu, când te rogi,intră în cămara ta”, şi celelalte; de asemenea: „ţie a zis inima mea: pe Domnul voi căuta: căutatu-te-a pe Tine faţa mea, faţa Ta, Doamne, voi căuta”; aşijderea:„împărăţia lui Dumnezeu înlăuntrul vostru este”; precum: „cu orice rugăciune şi rugă rugându-vă în toată vremea cu duhul”; şi: „de mă voi ruga cu limba, duhul meu se roagă, iar mintea mea este fără de rod; ruga-mă-voi cu duhul, ruga-mă-voi cu mintea, cânta-voi cu duhul, cânta-voi cu mintea”,şi celelalte.

Aceste cuvinte, potrivit Sfântului loan Scărarul, Grigorie Sinaitul şi Nil Sorschi, el le înţelege pentru rugăciunea minţii.Dar chiar şi tipicul bisericesc tipărit în marea ceată bisericească despre mătănii şi rugăciune aduce şi despre această dumnezeiască rugăciune următoarele expresii din Sfânta Scriptură: „Dumnezeu este Duh; şi caută pe cei ce I se închină Lui cu duhul şi cu adevărul” (In. 4, 24).

Aşijderea: „de mă voi ruga cu limba, duhul meu se roagă, iar mintea mea este fără de rod. Deci, ce este : ruga-mă-voi şi cu mintea, cânta-voi cu duhul, cânta-voi şi cu mintea?” (I Cor. 14, 14-15).

Şi iarăşi : vreau în biserică să grăiesc cinci cuvinte cu mintea mea, decât zece mii de cuvinte cu limba” (l Cor.14, 19).

Şi aduce spre mărturie pe Sfinţii Părinţi:Sfântul loan Scărarul, Sfântul Grigorie Sinaitul şi Sfântul Antioh şi, în parte, învăţăturile lor dumnezeieşti despre această rugăciune a minţii şi, în sfârşit, zice: „Şi prin aceasta ne încheiem cuvântul despre sfinţita şi pururea pomenita rugăciune a minţii. Iar după aceea, vorbeşte şi despre sfinţita rugăciune cea de obşte a tuturor, care se sâvârseste după rânduiala Bisericii”.

113/114

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog la WordPress.com.

