† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 12, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 03:34

DESPRE „RUGUL APRINS” DE GEORGE S. UNGUREANU 11

Autorul povesteşte cum a făcut prima vizită la Schitul Rarău, unde părintele Daniil se găsea, pentru acea vreme, acolo. Un călugăr tânăr, pe care l-am întâlnit, ne arată unde se află părintele Daniil. Am bătut la uşă. Impunător ca fizic, cu  prestanţă de intelectual, deosebit de frumos, cu ochi pătrunzători de vultur, cu barbă albă, lungă, bine îngrijită.— „Sărut mâna, părinte stareţ”, îi zicem noi.— „Dumnezeu să vă binecuvinteze”, şi ne pofti înăuntru, într-o chilie strâmtă, ocupată mai mult de jumătate de o masă şi câteva scaune. Pe masă se găseau tot felul de cărţi, precum şi Sfânta Scriptură.

— „Dacă nu vă supăraţi dumneavoastră, de unde aţi apărut aici, la ora asta, în plină iarnă? De bună seamă că aveţi necazuri mari. Cine sunteţi? Aveţi vreo legitimaţie asupra dumneavoastră?” ne întreba bănuitor, apoi continuă:

— „Cred că aţi auzit şi d-voastră că, în aceste timpuri, pe munţi, se află oameni urmăriţi de securitate. Eu n-aş vrea să fiu cercetat din cauza d-voastră.” Îi dăm buletinele, el le luă şi apoi le trecu într-un registru.

— „Ei, făcu el, acum spuneţi-mi ce necazuri v-au adus până aici, ce aveţi pe suflet.”

— „Părinte stareţ”, încep eu vorba, torcându-i pe-ndelete caierul durerilor mele. Mă ascultă şi mă urmăreşte şi, în acelaşi timp, mă studiază. La urmă îmi pune întrebare:

— „Dumneata ai auzit de pilda lui Iov? Ai auzit câte a păţit el? La câte încercări a fost pus de Dumnezeu, să-i vadă tăria credinţei? Iov nu s-a răzvrătit, nu s-a desprins în deznădejdea lui de Dumnezeu şi Dumnezeu, văzându-i tăria credinţei, i-a refăcut viaţa mult mai frumoasă ca înainte.Cel iubit de Dumnezeu este pus la încercări. După cele ce mi-ai mărturisit, îmi vine să cred că dumneata eşti încercat de Dumnezeu pentru a duce o altă viaţă.”Obosit peste măsură, fără judecată, dau drumul la un răspuns necugetat, ieşit din călcâie, nu din cap.

— „Poate, zic eu, nu s-o fi întâmplat cu Iov chiar aşa totul, cum stă scris în Biblie!”La acest răspuns de copil naiv, stareţul sări de pe scaun ca muşcat de şarpe, cu barba despicată-n două, vărsând scântei pe ochi, se îndreptă spre uşă, o deschise larg, strigându-ne:— „Ieşiţi afară! Plecaţi imediat de aici! Sunteţi aduşi de diavol să-mi tulburaţi liniştea!Plecaţi unde ştiţi, aici nu vă primesc!”

În faţa acestei situaţii, pentru o clipă, ne-am pierdut. Ce ne facem? Unde ne ducem la ora aceea? Întuneric, zăpadă mare, frig, lupi, — ce ne facem? Apoi, stareţul se linişti pe loc,închise uşa şi se îndreptă spre sertarul mesei, de unde scoase un dosar cu acte.

— „Dumneavoastră veţi fi crezând că aveţi de-a face cu stareţul Ilisei! Eu nu sunt stareţul Ilisei, eu sunt acesta.” Şi începu a ne pune înainte actele lui de studii şi ocupaţii, până la intrarea lui în monahism.Stareţul Ilisei, fără nici un fel de şcoală, murise acolo.Din actele ce ni le puse în faţă, am aflat că stareţul se numeşte Daniil ca monah,numele lui este Alexandru Teodorescu, născut la Ploieşti, unde tatăl său îndeplinea funcţia de preşedinte al Curţii de Apel. A fost căpitan de vas şi, în al doilea război, căpitan de aviaţie. A fost publicist şi profesor, scriind sub pseudonimul Sandu Tudor.

Când am dat cu ochii de acest pseudonim, mi-am şi adus aminte de revista „Credinţa”,pe care el o scotea pe la începutul deceniului trei din acest secol. Sandu Tudor era director şi ataca uneori oamenii de cultură. După ce s-a prezentat, stareţul s-a liniştit şi a început să mă mustre:

— „Dumneata te îndoieşti de cuvântul Sfintei Scripturi? Te îndoieşti de cuvântul lui Dumnezeu? Auzi, domnule! Când sute de milioane îşi pun tot felul de întrebări asupra acestei sfinte cărţi, dumneata o iei drept poveste? Greşeşti, domnule! Sfânta Scriptură conţine cuvântul lui Dumnezeu, dat nouă prin Duhul Sfânt.

–––––––––––

Notă – 11 „Părintele Daniil, Rugul Aprins”, de George S. Ungureanu, în „Candela Moldovei”, nov.-dec. 1998.

105

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog la WordPress.com.

