† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 12, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 18:15

Era un părinte interiorizat, care după ce vorbeşte Sandu Tudor, vine la mine, mă salută în ruseşte şi mă îmbrăţişează. Doamna se apropie şi ea. Doamna mă întreabă cine sunt?, că părintele vrea să mă cunoască. Avea de dat nu de luat. Părintele îmi spune că dacă mă găsesc aici, înseamnă că am ales un drum, şi această venire a fost începutul venirii mele la Mânăstirea Antim.Era a doua sau a treia conferinţă acolo. Nici părinţii de la Antim nu veneau încă. Nici Sandu Tudor nu locuia încă la Antim. Şi părintele Ioan, care locuia la Cernica, şi venea la Antim şi uneori chiar dormea acolo.

Iată acesta a fost începutul, într-un anumit fel, de luare de contact. Sandu Tudor venea mereu acolo şi astfel am început să merg şi eu.Din 1946, toamna târziu, a început acolo ciclul de conferinţe. Deci mă duceam acolo foarte des şi mi-aduc aminte că a doua  sau a treia oară, am început să vorbim despre „pelerinul rus”, pe care începusem să-l citesc. Sandu Tudor era de multă vreme pe urmele pelerinului rus, pe care începusem să-l iubesc, iar el îl iubea încă din primul lui drum la Muntele Athos.Astfel eu, prin pelerinul rus, am aflat pentru prima dată de Maxim Mărturisitorul,Grigorie Palamas, nu mai vorbesc de teologii occidentali.

Şi eram năucit de extraordinara putere a minţii în căutarea de absolut, un absolut experimental şi nu unul abstract, conceptual.Eu ignoram totul despre Ortodoxie, şi mă plecam în faţa acestei gândiri ultime, gândiri ţintind spre un absolut experimental, nu un absolut filosofic, conceptual ca în filosofia occidentală.Anton Dumitriu scrisese: Orient şi Occident, care era un fel de simbol al cunoaşterii.Eu ignoram că un Maxim Mărturisitorul, că un Grigorie Palamas, că un Grigorie de Nyssa era sub aceeaşi tradiţie spirituală şi acelaşi cifru metafizic, de un absolut trăit, nu un absolut numai proiectat sau conceptualizat teologic, şi care era să cadă în istorie după aceea, în cultura occidentală.

A fost pentru mine, aceasta, o revelaţie incontestabilă, care m-a însoţit totdeauna,despre chenoza lui Dumnezeu care se continuă, nu numai chenoza în trup, dar chenoza în literă, chenoza în trupul lui doctrinar pentru că, doctrina, învăţătura este şi trupul îndesfăşurare, după cum ai trupul Euharistic în învăţătură, chenoza în trupul de cunoaştere, de doctrină. Aceasta are corespondenţă cu Sehina, care este Dumnezeu în literă. Şi aceasta a fost,pentru mine şi pentru ceilalţi, descoperirea tradiţiei. Atunci am înţeles ce înseamnă predanie.Tradiţia care trebuia primită cu adevărat. Eu am scris despre aceasta în unele din studiile pe care mi le-a dat mie. Paradas, în sanscrită, e ceva ce se dă pe deasupra. Scrisoarea părintelui Ioan pe care o citez de altfel, în parte, în studiile pe care ţi le-am dat. De aici vine toată discuţia dacă tradiţia e sau nu autentică, canonic vorbind.

Hristos este prezent prin binecuvântare. Binecuvântarea nu are numaidecât un sens moral sau un sens de condescendenţă de la superior la inferior, este un act de recunoaştere. Nu ştiu dacă sunt limpede în ceea ce spun. Eu interpretez un tropar. De unde sensul binecuvântării pentru Rugăciunea inimii. Eu cred că primul şi cel mai intens loc era acesta,care în jurul părintelui Ioan, aduna pe pr. Benedict, Sandu Tudor, Al. Mironescu şi aş îndrăzni să vorbesc şi de mine, zice Scrima.Am credinţa că nu mai există în Bucureşti o asemenea estetică.

96

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

