† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 12, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 18:45

AMINTIRI DIN ÎNCHISOARE DESPRE PĂRINTELE DANIIL

ÎNALT PREA SFINŢITE,

În urma celor ce mi-aţi cerut prin Arhiepicopia din Suceava, vă răspund cele ce urmează, fie cunoscute de mine, fie povestite de alţii.Pe poetul Sandu Tudor l-am cunoscut numai din publicaţii.Ştiu că redacta revista literară (Credinţa).Ştiu că se gândea la o Mânăstire în care monahii să fie poeţi, pictori, sau compozitori.Adică la o Mânăstire de creatori în domeniul artelor.Ştiu că l-am întâlnit pe Sandu Tudor, dar nu mai ştiu când.Mai târziu am auzit că Sandu Tudor s-a călugărit şi se află la Mânăstirea de pe Rarău.

Prin 1957, cu ocazia unui parastas al lui Ştefan cel Mare la Putna, stareţul mânăstirii era părintele doctor în teologie Dosoftei Moraru, (cu teza despre viaţa Sfântului Serafim dinSarov).Cu acea ocazie m-am întâlnit cu părintele Daniil de la Rarău, şi am stat mai mult de vorbă într-un pridvor de la Mânăstire. Avea o înfăţişare de schivnic în vârstă, liniştit şi gânditor. Am vorbit despre poezia zilelor noastre de atunci pe care nu o aprecia. Apoi despre monahismul tot din acea vreme mai mult în tăcere. Când l-am întrebat cum se simte în haina monahală mi-a răspuns:În profunda viaţă monahală mă simt bine. Dar între oamenii zilelor noastre nu prea bine.

Mai ştiu că la praznicul lui Ştefan cel Mare unde erau şi mulţi de la regiunea de partid Suceava, părintele stareţ Dosoftei, a vorbit despre viitoarea Românie Mare, aşa cum a fost. Şi n-a trecut mult şi părintele Dosoftei a fost arestat. Şi a făcut şi închisoare grea unde a folosit şi greva foamei, care l-a îmbolnăvit.Iar părintele Daniil de la Rarău îşi luase misiunea de a merge regulat la Bucureşti unde avea un cerc de credincioşi şi studenţi iubitori de teologie ortodoxă. Şi odată coborând din tren la Bucureşti pe peronul gării, 2 bărbaţi l-au întâmpinat şi l-au invitat să meargă la miliţie pentru câteva minute ca să dea o semnătură. Şi unul din ei i-a luat geanta ca să o ducă până la maşină.La miliţie i s-a făcut percheziţie. Iar în geantă i s-au găsit manifeste politice.

Părintele Daniil a protestat spunând că nici geanta nici manifestele nu sunt ale lui.Cum de s-a făcut aşa ceva şi cine? Cu răspunsul că se va vedea, a fost arestat, apoi condamnat.Eu am fost arestat mult mai târziu. Şi dus la închisoarea Zarca din Aiud, acolo am auzit de la alţii povestindu-se despre părintele Daniil de la Rarău. Deţinuţii îi spuneau sfântul.Îşi împărţea puţina hrană cu cei bolnavi. În ascuns îi împărtăşea cu Sfintele Taine pe cei bolnavi şi pe cei care doreau să fie împărtăşiţi. Ducea o viaţă demnă şi de mare sfinţenie.Acolo la Zarca s-a îmbolnăvit şi a adormit în Domnul.

Ducerea la cimitir se făcea în acelaşi sicriu, în care-i duceau pe toţi care mureau.La ieşirea pe poartă i s-a înfipt o suliţă de fier în inimă ca să vadă dacă e mort sau nu.Apoi l-au dus la cimitirul deţinuţilor Trei-Plopi.În prezent peste acel cimitir se află coteţele de porci ale celor din oraşul Aiud, pentru care foştii deţinuţi din părţile acelea, care mai trăiesc, luptă ca cimitirul să fie eliberat de coteţe.Mai târziu când am trecut şi eu pe la Zarca, se păstra printre tineri denumirea deţinutului Daniil numit Sfântul.

93

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

