† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 12, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 19:10

III.

„Grupul de la Antim, compus din mireni şi clerici ortodocşi, intelectuali universitari,trăiau în duh autentic creştin. Creştinismul nu era pentru aparţinătorii „Rugului Arpins” un fenomen de cultură ca pentru alţi filosofi români, în fond atei. Aprofundarea creştinismului nu era un rafinat joc intelectual, după cum nici acceptarea lui nu era o savantă concesie de circumstanţă făcută pentru menajarea anumitor susceptibilităţi. Nu!

Explorarea frumuseţilor lui se făcea dinăuntru. Acesta este termenul: dinăuntru, de pe poziţia intelectualului care sesizase în sine tulburarea aceea premergătoare marilor revelaţii, acea fecundă nostalgie aparadisului pierdut. Pentru el Mântuitorul nu era unul dintre marii, nici cel mai mare, ci era singurul, adevăratul Dumnezeu. Hristos era viu şi lucra în ei, nu pentru că ei avuseseră norocul ca nişte silogisme savante să li-l legitimeze, ci pentru ca preexistând în sufletul lor unde îl aştepta de mult, acum li se descoperiseră lor, care îl căutaseră.” 2

Tot de aici aflăm că în ianuarie 1947, părintele Ioan Culâghin şi ostaşul basarabean care îl însoţea, au fost luaţi şi duşi undeva în Rusia, unde li se va pierde urma.Tot aici părintele Andrei Scrima a reuşit să se ducă în Orient, la Benares. Iar un francez a scris despre mişcarea „Rugului Aprins” în presa de acolo. Şi aşa se face că la 14 iunie 1948, grupul de la Antim este arestat şi astfel se încheie activitatea grupului „Rugul Aprins”.

După aceea o vreme încă, într-un cerc mai restrâns cei rămaşi îşi continuă activitatea la Plumbuita. Grupul de arestaţi va lua ani de temniţă, de la 5 ani — 25 ani temniţă grea.Mai aflăm tot din acest articol că au existat întotdeauna la Antim, printre cei care urmăreau discursurile, erau doi care raportau la securitate tot ce se întâmpla acolo. (Idem, pag.34).Iată climatul în care se desfăşurau întâlnirile de la Antim. Era prezentată mistica rusă cu lămuririle Sf. Serafim de Sarov, cu cele ale lui Paisie Velicicovschi şi neasemuita povestire a nobilului pelerin rus, plecat să experieze rugăciunea inimii, cu Marejcovschi deja amintit şi cu Berdiaeff.

Subiectele? Voi aminti numai câteva: Isihasmul, Iisus Logosul întrupat, Păcatul originar, Scena şi altarul, într-un ciclu de patru conferinţe, Rugăciunea inimii, Exegeza smochinului blestemat, Medalioanele marilor mistici ai Filocaliei pe care pentru prima oară îi însera în cultura modernă părintele profesor Stăniloae.”

–––––––––––––––––––

Notă – 2 – Rugul Aprins al Maicii Domnului de Dr. Nicolae Nicolau, pag. 35-36 în vol. Din Documentele rezistenţei, nr. 4,  editat de arhiva Asociaţiei foştilor deţinuţi politici din România, 1992.

91

Anunțuri

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: