† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 13, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 03:53

Şi atunci, cunoaşterii îi rămâne destinul acesta de a avea atributele vieţii, de a avea multe din biruinţele prezente ale vieţii, dar de nu a avea biruinţa finală. În timp ce ascezei îi sunt date multe înfrângeri — mult mai multe decât cunoaşterii — mult mai mult amar decât cunoaşterii: cu nădejdea însă şi uneori cu reuşita unei biruinţi finale.

Dacă aşa stau lucrurile, atunci eu nu mai pot să vă înfăţişez meditaţiunea mea aşa cum voiau organizatorii, sub titlul: „Cunoaştere şi asceză”. Aş spune: „Cunoaştere sau asceză”.Cunoaştere şi asceză, stând alături, chiar în adversitate, nu mai văd. Căci dacă a întâlnit pe Dumnezeu, cel ce face asceză adevărată, nu poate să nu-l caute. Iar dacă nu l-a întâlnit, nu poate să-l caute. Sau îl caută atunci peste tot, orbeşte; aproape deznădăjduit, aşa cum îl căutăm noi în cunoaştere.

II

DESPRE SPIRITUALITATEA ROMÂNEASCĂ *

Să mă iertaţi dacă nu am să fac o expunere care să aibă vreo legătură, decât foarte îndepărtată, cu problemele de teologie. Dar totuşi am dorit să iau cuvântul, ca să spun şi eu câteva lucruri în cercul nostru de gândire, mai mult ca un fel de participare a mea la aceste lucrări.Am să plec de la una din afirmaţiile pe care le-a făcut Înalt Prea Sfinţia Sa şi care m-a izbit, deşi n-a fost făcută decât în treacăt.

Înalt Prea Sfinţitul spunea că poporul românesc se deosebeşte de popoarele vecine, în tot felul lui de a fi şi din pricina faptului că a avut parte de câteva veacuri mai mult de creştinism. Este aici un lucru asupra căruia s-ar putea cineva opri ca să mediteze.Cu alte cuvinte, faptul că un popor trăieşte veacuri de-a rândul o anumită religie, o anumită credinţă, reuşeşte să dea acestei societăţi un fel de a fi care îl deosebeşte de altele! Fără îndoială că aşa este.

Vedeţi, noi trăim în răsărit şi avem oarecare legături cu apusul. Suntem legaţi de apus,unii poate mai direct, prin tradiţiuni familiale, alţii doar prin învăţătura făcută, prin cărţile şi şcolile de acolo. În apus, au fost şi acolo popoare care au trăit multă vreme sub oblăduirea unei anumite religii şi totuşi, o deosebire există între ei şi noi din acest punct de vedere. V-aş arăta felul cum am văzut eu aceste lucruri, pentru ca, eventual să mă opriţi şi să mă corectaţi,acolo unde aş greşi.

Mi se pare că trăsătura caracteristică pentru felul de trai al apusului, este ideea de stat lumesc; căruia i s-a supus în bună parte şi biserica în aşa măsură, încât parcă ar fi două idei de stat lumeşti, existând în Occident: este statul lumesc pe care îl au Împăraţii, care e cu faţa întoarsă către trecut, către ideea de stat roman, cu dorinţa de a întemeia un imperiu universal ecumenic; şi este celălalt imperiu al bisericii, care e cu faţa întoarsă spre viitor. Dar care şi unul şi altul, reprezintă totuşi o formă de organizaţie de stat; ceea ce are şi un mare înţeles şi din punct de vedere religios, că nu este vorba numai de un fenomen social, ci şi de un punct de vedere religios.

Problema salvării de pildă, pentru apusean este o problemă care nu îl priveşte pe individ, ci priveşte exclusiv organizarea aceasta de stat, lumească aş putea spune, a bisericii: biserica are această datorie să privegheze ca toţi participanţii la această biserică să fie aduşi pe calea salvării. Garanţia salvării este această participare a ta la viaţa de stat bisericească. Eşti, cum s-a spus, un toiag în mâna celui care te duce pe drumul cel bun. După cum, în viaţa cealaltă, de stat politic, acelaşi lucru se poate vedea; din punct de vedere al organizării politice, eşti dator să fii un cetăţean bun, care plăteşte fiscul regulat şi face armată,care este adică, în regulă cu împăratul.

––––––––––––––––––––––-

Notă – * Prof. H. H. Stahl, Despre spiritualitatea românească, 6 august 1943. Şedinţa cercului de după-amiază.

84

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog la WordPress.com.

