Rugăciunea inimii: † Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 13, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 04:13

În timp ce dincolo, — în planul deocamdată lipsit de plinătate al ascezei, este o condamnare a distracţiei, condamnare a viselor, cum se spune cu alt termen, condamnare a tot ce e căutare vagă, a tot ceea ce este nesiguranţă, a tot ceea ce face, totuşi, farmecul vieţii. Aşa încât, vedeţi, cunoaşterea se ridică de această dată, în faţa unei anumite asceze, a unei anumite rigori, a unei anumite vieţi disciplinate, cu toate atributele luminoase ale vieţii. Asceza aşa înţeleasă e a neîntâmplării.

Într-un sens, aş spune, cuvântul cu toată îndrăzneala lui: e nerodnicie, câteodată.Ca să-mi ilustrez gândul, folosesc o parabolă care mă stăpâneşte de multă vreme şi din care — putem vorbi la persoana întâia, putem spune aici ce simţim şi cum simţim lucrurile —,din care am făcut, puţin, înţelesul vieţii mele morale: Parabola fiului risipitor şi a fratelui lui.Accentuez şi a fratelui lui, pentru că parabola nu este numai a fiului. Fiul stă în cumpănă cu fratele. Fiul rătăceşte în lume solicitat de toate ispitele, îndemnat de toate curiozităţile, aş spune: însetat de toate cunoaşterile; cumpănit fiind de fratele care stă acasă, disciplinat de toate ascezele, cuminţit de toate ascultările. Numai aşa are plinătate parabola, — numai aşa,punând cei doi poli faţă în faţă, poţi face din această parabolă cea mai înaltă lecţie întâlnită, în ceea ce priveşte viaţa morală creştină.

Viaţa creştină aş zice; viaţa în duh creştin; fiindcă dacă spun „moral”, spun prea puţin. Dacă n-ar fi decât viaţa morală, viaţa creştină ar trece de partea fratelui; ar trece mai mult de partea fratelui. Dar e viaţă.Analizaţi puţin pe acest frate, acest frate pe care-l simt concret, îl port cu mine, ştiu cărţile pe care le citeşte, — simt de pildă că iubeşte scriitorii clasici de tipul lui Cicero (autorii în sensul prost clasic). Gândiţi-vă la acest frate — pe care îl văd judecând de pildă, războiul de azi — gândiţi-vă câte tristeţi sunt în el, la capătul ascezelor lui, la capătul cuminţeniilor lui şi câtă neînţelegere.

În clipa când se întoarce fratele, el e stăpânit de invidie. O umbră de orgoliu trece peste sufletul lui. — „Eu tată, am fost cuminte, am ascultat, am primit numai ce mi-ai dat tu, şi iată…”Gândiţi-vă puţin cât de bun este, în sensul prost al cuvântului – acest frate al fiului risipitor. El regăseşte cel mult o viaţă morală, o viaţă morală de comandamente. O viaţă morală de imperative, pe care până şi filosofia a ştiut s-o depăşească, — căci să nu credeţi că în pragul său de sus filosofia este viaţa morală, ci este viaţă pur şi simplu; viaţă pe care filosofia nu o găseşte cu plinătatea religiei, dar tot viaţa spirituală.

Ei bine, fratele acesta rămâne la pragul vieţii morale, nu întâlneşte decât câteva comandamente, nu săvârşeşte decât câteva supuneri. Şi aceleaşi stări le întâlneşti dacă te angajezi adânc în asceză, nu numai ca tehnică, dar şi ca un rost adânc de viaţă.

Gândiţi-vă de pildă că în Pateric sau atâtea cărţi despre viaţa pustnicilor găsim o mulţime de exemple de acestea. Gândiţi-vă câţi oameni,dăruiţi aparent vieţii duhovniceşti, nu şi-au pierdut viaţa! Este aproape înspăimântător să vezi că, în chilie sau în lume nu importă, — s-a putut face zadarnic asceză. Ştiţi poate pilda celor trei fraţi — i-aş numi: „cei trei fraţi ai fiului risipitor,” cei trei fraţi cari vin la un pustnic şi-l întreabă dacă au făcut cu adevărat ce trebuia să facă.

Unul spune:

— Părinte, am învăţat pe din afară Biblia.

Părintele îi răspunde:

—Ai risipit vorbe în văzduh.

Al doilea spune:

— Părinte, eu am scris din nou toată Biblia.

La care părintele îi răspunde:

— Ai pregătit pergament pentru ferestre.

Al treilea spune:

— Părinte, în chilia mea au crescut buruieni (aşa de singur am stat).

Părintele îi răspunde:

— Ai izgonit de la tine virtutea ospitalităţii.

Vedeţi, oamenii aceştia erau buni, — sau credeau că sunt, făceau ceva din ceea ce e al virtuţii. Cu toate acestea, greşeau.

82

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

