† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 13, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 18:44

SANDU TUDOR: — Se poate studia antifonic, la liturghie. Ceea ce este Crucea sus pe altar, este liturghia în cuprinsul bisericii: strane de o parte şi de alta, preotul şi tu. Faceţi d-voastră lucrul acesta, este foarte greu să împărtăşesc claritatea pe care o am. Claritatea trebuie să te angajeze. „Intră în cămara ta,” cămara te va învăţa. Am intrat în cămara mea şi am învăţat, am rămas înmărmurit câte probleme mi s-au pus, câte am aflat. Cuvântul „isihast” nici nu trebuie să-l spunem, pentru că este o unitate perfectă. Mântuitorul a realizat că viaţa este o liturghie cu semnificaţie universală, cosmică. Fiecare gest al Mântuitorului aş putea spune că a fost liturgic, nu întâmplător.

El ne-a adus tipul perfect de viaţă perfectă şi aceasta în înţelesul liturgic şi simbolic. Această viaţă trăieşte în Biserică prin apostoli şi prin tot ce este Biserica, prin absolut tot ce este Biserica. Este un lucru inefabil, de trăire, pentru că, ce este interesant, creştinismul nu este nici doctrină, nu este nimic decât este prin Mântuitorul şi ce e interesant că este bazat pe fiinţa umană şi într-o slujbă duhovnicească preotul care slujeşte merge în linie directă cu însăşi persoana Mântuitorului, — aţi văzut că Simion Cuvântătorul privea pe duhovnicul lui ca pe însuşi Mântuitorul.Ca să accentuez, problema duhului este şi o respiraţiune, din respiraţiune, — aşa încât atunci când intri în problema rugăciunii ai să vezi că la început şi această trăire şi dormitul, şicum mănânc, este o liturghie.Există o unitate totală, toate felurile de trăire mistică au o unitate perfectă, care se rezumă, după mine, în simbolul crucii; atunci când te orientezi, nu mai este o problematică, —este o constatare.

C. NOICA: — Această rugăciune este pe punctul de a fi pierdută?

SANDU TUDOR: — Nu, pentru ea este o problemă de lucrare a Duhului în biserică,este o chestiune de stadiu. Eu am o linişte deplină; eu mă întorc la problema mea personală,eu nu sunt acela care păstrează garanţiile şi puterile bisericii; aceasta e o forţă care îşi rezolvă ea singură problemele, dar aceasta este o chestiune care ne priveşte imediat, eu n-am făcut teorie, să spun fiecăruia ce să facă. Pentru cel care nu e de stadiul meu, mă rog, îl pot ajuta altfel… Vreau să spun că tot ceea ce spun aici are o justificare în ansamblul întreg al trăirii spirituale.

80

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

