† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 13, 2010

RUGUL APRINS – ANTONIE PLĂMĂDEALĂ ,Mitropolitul Ardealului

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 19:17

„Paradoxul e singura putinţă de exprimare a valorilor necondiţionate ale spiritului.Duhul umblă unde vrea…” Şi mai departe: „…este prin urmare o ştiinţă a inefabilului.”Va să zică această „ştiinţă a inefabilului” e mai ales de ordin vizionar la început.Această ştiinţă este o ştiinţă, aş putea zice a Centrului; este o rugăciune a inimii; este un prisos de esenţialitate, sau dacă vreţi (mai filosofic!), o plinătate de intuiţiune.

Această ştiinţă a inefabilului nu se poate imita şi din pricină că este cu un caracter strict şi unic de experienţă, de trăire duhovnicească, pe plan duhovnicesc, nu pe plan logic. Ea este în afară de comparaţiune; de aceea acela care posedă o astfel de cunoaştere nu are termeni de comparaţie, deoarece a-i afla un termen de comparaţie însemnează a-i distruge tocmai ceea ce este caracteristic: gradul de unicitate. Aş putea spune de minune duhovnicească, care este însăşi plinătatea acestui inefabil.Această cunoaştere este un dar ce are însuşiri, aş putea spune, numenale, prin excelenţă. Vă dau un citat din D…, „A lui este înţelepciunea şi puterea…”Mai departe, tot din D …, „Tu pecetluieşti…”Vedeţi? Este o atitudine de învrednicire.

D-l MIRONESCU: — De ce faci toate aceste citate?

SANDU TUDOR: — Pentru a ajunge la o înţelegere mai amplă a simbolurilor acestea ale Crucii şi a dinamicii acesteia spirituale. Veţi vedea că totuşi, paradoxul acesta nu este o stupiditate… Am ales toate citatele. Şi încă un lucru: omul duhovnicesc este restabilit în toate atributele lui. Creştinul prin Hristos este restabilit, aceasta este integritatea lui sub altă formă(Nu discutăm aici lucrurile în adânc).Va să zică, orice înţelegere cu adevărat vizionară este de natură inefabilă, pe alt plan este paradoxală, pe alt plan este o intuiţiune profetică. Semnificaţia profetică ţâşneşte în expresiuni într-o formă vulcanică. Aici e paradoxul şi de aceea orice om duhovnicesc nu este înţeles de omul neduhovnicesc, — el vorbeşte o limbă în care mereu joacă Crucea, o limbă dinamică, în care joacă contradicţia.

Toată Evanghelia e scrisă aşa: „Iubeşte pe tatăl tău şi pe mama ta;” apoi: „Dacă nu urăşti pe tatăl tău…” Vedeţi? Toată Evanghelia trebuie înţeleasă în sensul acesta, orientat şi dacă în înţelesul, în limba obişnuită găseşte cineva două versete de natura aceasta, spune imediat: se bat cap în cap! Dacă însă eşti orientat simbolic, părinţii cei vechi nici nu făceau teoriile pe care le fac eu în faţa dvs., pentru că ei n-aveau nevoie, le trăiau crucial.

De aceea Patericul este o carte de scandal pentru un logician. Plinătatea sparge forma,dar nu anarhic, există o lege a acestui paradox, care este impropriu pentru un filosof. Această plinătate are o structură dinamică. Spargerea acestei forme logice: trei şi totuşi unul! Ce spuneun logician despre: trei şi totuşi unul?

C. NOICA: — Asta a făcut-o Blaga în „Eonul dogmatic.” Îşi însuşeşte acest fel de a gândi paradoxal.

SANDU TUDOR: — Eu pot să renunţ în definitiv şi la această explicare a paradoxului. Voiam să arăt că exprimarea aceasta crucială, care o s-o vedem, este necesară pentru trăirea aceasta integrală…

C. NOICA: — Pentru rugăciunea inimii…

SANDU TUDOR: — Renunţ la lucrul acesta şi trec mai departe, trecem din nou la Cruce.Crucea, ce este? Simbolul care cuprinde de fapt trăirea aceasta paradoxală, spirituală,pe toate planurile cu putinţă. Dar s-ar putea întreba cineva — şi de aceea am luat chestiunea aceasta — ce este acest semn din p. de vedere nu religios, ar face o comparaţiune… Aici trebuie să adaug un lucru. Anume, în ceea ce priveşte atitudinea noastră ortodoxă faţă de Cruce.Va să zică este o închinare la Dumnezeu, o adoraţiune faţă de Dumnezeu şi există ceea ce se numeşte veneraţie, există latrie şi există dulie, de ex. a Maicii Domnului. În această privinţă şi catolicii sunt cu noi în această atitudine fundamentală faţă de cruce, însă nu au  accentul acesta pe care îl punem noi.

76

Anunțuri

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: