Rugăciunea inimii: † Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 13, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 19:27

C. NOICA: — Are o valoare dogmatică.

Î.P.S. Sa: — Avem două probleme pe care nu le cunoaştem decât din Imnologie:problema judecăţii din urmă şi problema luminii taborice. Un imn este: rugăciune, exprimare dogmatică şi cult.

SANDU TUDOR: — Este totuşi o deosebire şi vom vedea imediat dacă vom lua Evanghelia şi vom citi asupra Schimbării la Faţă. Eu plec de la un lucru realist. M-am întâlnit cu Crucea din biserica mea: este un fapt concret? — şi am descoperit unitatea aceasta minunată care există între simbol şi între lucrarea simbolului.

Î.P.S. Sa: — În loc toiagul să înceapă de jos, începe de sus; este o genealogie de sus în jos.

III.
Pentru orientarea celor care n-au fost azi dimineaţă am să spun câteva cuvinte; pe urmă, mi-am scris pe o foaie, rezumativ, această orientare. *
Am vorbit despre problema rugăciunii sub forma ei cea mai pur ortodoxă şi în acelaşi timp forma cea mai simplă şi cea mai înaltă: „Rugăciunea Inimii”.Pentru a vorbi de celelalte două semne ale Crucii, am luat aici metoda rugăciunii la Sfântul Simion Noul Cuvântător de Dumnezeu, după „Filocalie”, după traducerea făcută de mine.G…, a tradus această metodă a rugăciunii în franţuzeşte, cu originalul grecesc alături,într-o traducere nouă, precisă. Eu am avut două manuscrise din Athos şi păstrându-i parfumul vechi, am restabilit numai sensurile, astfel că veţi vedea fraza arhaică, dar pe urmă voi restabili sensurile mai plin, reluând fiecare parte interesantă:„Cuvânt înainte . ..(Trebuie să vă spun că Simiom Noul Cuvântător este al treilea sfânt care poartă numele de „teologul” în biserică, — prin urmare este o autoritate deplină teologică).

Crucea este un semn spiritual duhovnicesc, care nu are nimic din sensul naturist, cu o înfăţişare naturistă-materială, ci este o taină a Duhului.Ea este un centru, sau mai bine, un simbol de putere spirituală; prin puterea Sfintei Cruci, noi lucrăm în noi şi în afară.În sensul ei iconografic, Crucea ar trebui înţeleasă de ortodocşii de astăzi, aşa cum o înţelegeau bizantinii.Crucea altarelor ortodoxe are la cele patru capete patru semne apocaliptice, cele patru animale cu aripi; prin urmare, este un semn dinamic, în mişcare, semnificaţia lui fiind spirituală.Cele patru semne trebuiesc înţelese întotdeauna după indicaţiunea lor însăşi. Ele reprezintă datul Revelaţiunii, datul haric, care trebuie adăugat spiritului nostru, pentru a înţelege viaţa spirituală a Crucii. M-am întrebat adeseori, cum e posibil ca aceste simboluri care sunt puse în capul fiecărei Evanghelii, ca semne ale evangheliştilor, noi nu trebuieşte să le medităm ce semnificaţie au fiecare? Ne mulţumim să le luăm numai aşa brut? Ne uităm la ele şi nu înţelegem nimic din ele?

Dar astea sunt nişte chei simbolice.Vorbind un limbaj abstract, cele patru semne ar reprezenta concretizarea în imagini succesive, a unei puteri, patru, patru vârtejuri de forţă spirituală, necesare orientării spirituale neapărat trebuincioase pentru mântuirea noastră, pentru aventura salvării noastre şi care sunt patru concepte:

1) conceptul îngerului;

2) conceptul inimii;

3) conceptul normei;

4) conceptul sufletului.

Deocamdată, ne reducem la planul înţelegerii stadiului nostru şi atunci ar fi simbolul cel dintâi, care este problema treziei, a clarităţii. Paradoxul este aici că fiecare simbol trebuie înţeles, nu logic şi mi-am ales câteva gânduri ce ar vrea să afirme acest paradox faţă de înţelegerea noastră obişnuită:
–––––––––––––––––––––––
Notă – * Sandu Tudor, 5 August 1943 (Cercul de după amiază).
75
Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog la WordPress.com.

