† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 13, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 19:44

Vorbind, asta este în realitate, rugăciunea prin excelenţă şi rugăciunea asta este tradiţiunea ortodoxiei, care crede că este de fapt rugăciunea lui Iisus, şi eu cred că biserica noastră a păstrat şi felul cum a teoretizat chestiunea aceasta, este o chestiune cum s-a văzut.Cert pentru mine este că există o continuitate perfectă de trăire a tuturor duhovnicilor, a tuturor trăitorilor şi „intră în cămara ta şi cămara te va învăţa”, cum spune Simion,Cuvântătorul de Dumnezeu, şi Mântuitorul când spune cum să te rogi: „intră în cămara ta…”

MIRONESCU: — Trebuie să se sublinieze, în ceea ce priveşte această problemă este o rugăciune din punct de vedere duhovnicesc, dar pentru unii intelectuali este meditaţiune şiatunci se explică propoziţiunea lui Bergson, el simte că duhul este altfel.

Î.P.S. Sa: — Rugăciunea este o gândire. Meditaţiunea nu este o gândire.

SANDU TUDOR: — Ca să ne armonizăm şi în rugăciunile care le facem în Biserică se spune: „roagă-te şi citeşte şi cugetă asupra Scripturii.”Rugăciunea, dacă e vorba, nu este când mă retrag în camera mea ş.a.m.d. Rugăciunea e aşa cum o arată isihaştii care caută cu inima şi cu toată fiinţa lor dincolo de un conţinut, ca o roată heruvică „eu dorm şi inima mea veghează”. Sunt lucruri de rafinament, extraordinare, te fac să înţelegi. Există o continuitate în Psalm şi în toate rugăciunile de pe suprafaţapământului, care toate sunt adevărate dacă sunt pe linia aceasta, fiindcă există o legătură între psalmi şi rugăciunea isihastă şi aceasta o vom vedea din însăşi Psalmi. Psalmistul spune: „lamiezul nopţii, în inima ta, Dumnezeului trebuie să-i cânţi.”

Arhim. GHIUŞ: — Ca un suspin negrăit.

SANDU TUDOR: — Când eşti orientat fundamental, te plimbi în această bogăţie infinită, fără să te mai încurci pentru că distingi imediat în aceste daruri ale duhului, găseşti claritatea şi ordinea lor.Dar mă întorc. Va să zică „aflarea locului inimii este aflarea…” Expresiunea este relativă şi pentru un om care vrea să se apropie de această trăire numai prin înţelegere nu poate să o dezlege, adică pe cont propriu, prin inteligenţă. Pentru ce? Nu este o mentalitate ca să zic aşa teoretică la aceşti trăitori şi despre acelaşi lucru un trăitor a spus ceva; de ex.: larugăciunea inimii, rugăciunea lăuntrică, rugăciunea lui Hristos, termenul cutare, cutare, pentru că totul este legat nu de expresiune, este ceva inefabil şi nu se poate transmite decât ca oorientare, ca o indicaţiune, dar în clipa când ai intrat în odaia ta — şi nu dintr-un motiv pascalian — hai să încerc! Atunci n-ai făcut nimic, ci cum a spus Înalt Prea Sfinţitul, din această atitudine fundamentală, care este starea de rugăciune. Îmi aduc aminte că un elveţian,un filosof foarte cunoscut, Sec…, împarte pe oameni în două categorii: oameni care se roagă şi oameni care nu se roagă. Eu vă spui, dincolo de orice religiozitate, de orice practică, după asta se simte omul duhovnicesc, dacă are viaţă de rugăciune în inima lui cât de puţin, dacă are atitudinea de rugăciune în faţa vieţii şi în faţa universului, adică el vine către univers cu rugăciunea din el, acela începe să fie duhovnicesc. Va să zică lucrurile astea: semnul boului,semnul îngerului, semnul inimii, semnul lui Iisus, al omului din Iudeea.Ceea ce este extraordinar în geometria asta: tragi o linie, tragi o linie; este o indicaţiune simbolică pentru o viziune, o indicaţiune de sens spiritual.

Zic mai departe:„Respinge orice speculaţiune…”Duhovnicii spun acelaşi lucru. Un duhovnic nu poate să te înveţe. Nu se poate, asta e o chestiune de stadiu.Toată rugăciunea este o introducere a minţii în inimă. Eu aş lua aşa: problema minţii, problema răsuflării — problema Duhului, problema cuvântului; acestea sunt cele patru capete ale Crucii, adusă în om. Această centrare a omului, fundamentală. Sunt nişte lucruri extraordinare.

73

Anunțuri

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: