† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 13, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 19:59

SANDU TUDOR: — Încă odată. Pentru chestiunea, deocamdată eu îţi arăt o analiză a momentelor. Am spus, pentru fiecare simbol am să vă dau toate lămuririle cu putinţă. V-aş citi toate lucrurile acestea, pe urmă mă încurc. Ei dacă m-aş putea odihni şi n-aş fi într-o spargere de asta, aş putea să comunic mult mai multe. Va să zică, vezi? sunt patru semne şi uite cum este. Este o orientare pentru înţelegere; este îngerul, boul, leul şi vulturul.

Este opoziţiune din Ezechiel care nu se poate suprapune cu aceasta. Crucea lui Hristos este în bou,pentru că boul reprezintă jertfă. Boul este la temelie, cu căpăţâna lui Adam şi prin aceasta Crucea este orientată pe jertfă. Vezi?

Mântuitorul spune aşa: — Vegheaţi şi vă rugaţi!

Pe urmă, părinţii Bisericii, ce au spus despre rugăciune?

Îţi arată că sunt trei feluri de rugăciune.La Simion Cuvântătorul de Dumnezeu, se poate zice că problema aceasta a vedeniei este problema a ceea ce se numeşte „trezie”, a lucidităţii şi toată mistica răsăriteană, este o mistică care nu începe prin vederea inteligenţei (veţi vedea că ceea ce fac apusenii, răsăritenii îl fac la sfârşitul lucrurilor). Asta este şi partea aceasta de încredere, de siguranţă care uneşte de la început spiritualitatea răsăriteană, care este pozitivă.

Primul lucru care ţi se cere este trezia: —Vegheaţi şi vă rugaţi!

Şi ar trebui odată să discutăm ce ar fi privegherea în sine. Ce a fost privegherea în trecut, — mai ales în prima perioadă a creştinismului?, aceasta ar fi întreaga problemă, înainte de a intra efectiv în problema „Rugăciunii inimii”, ca să pară mai firesc, să vedeţi cum s-a ajuns la „rugăciunea inimii”, voi aduce un material pentru înţelegerea a ce este Cântarea, ce este Rugăciunea orală, Psalmodia, care sunt pe linia aceasta a lucidităţii.

Va să zică, orientez întâi simbolic lucrurile. Ai simbolul îngerului care este foarte deosebit de simbolurile celelalte; ai simbolul leului, ai simbolul boului; şi ai simbolul vulturului. Imediat vă daţi seama că astea trei sunt deosebite. Veţi vedea de exemplu că simbolul acesta al boului se leagă de problema „firii”.

Va să zică: boul, dobitocul (deci o stare mai scăzută), firea, tocmai problema întrupării, a smeririi lui Hristos care s-a smerit, pentru a se ridica din nou la ceruri. Toate acestea sunt o economie a actului mântuirii noastre.Vedeţi câtă unitate este în simbolica noastră a Crucii? Vă spun, simbolica asta a lui Ezechiel, pe care se poate centra tot Vechiul Testament, viziunea apostolică, asta este un dat pentru mine şi toată imnologia, toată viaţa Bisericii, nu se bazează pe exploatarea intelectuală,ci pe fapta de natură spirituală, care sunt nişte viziuni sau nişte fapte care toate au o semnificaţie şi oricare fapt din Scriptură are o valoare de simbol. Atunci datul acesta are pentru mine valoare de fapt, de document pe care eu nu pot să-l dărâm; de la el plec. Ezechiel n-a născocit o chestiune. Vom înţelege că asta e siguranţa noastră, lucrările astea pe care le afirmă profeţii.

De exemplu viziunea de pe muntele Taborului este crucea prin excelenţă, care în această a doua viziune este elementul central. Avem atunci: Ezechiel — Schimbarea la faţă ,Golgota – Învierea – Apocalipsul. Momentele acestea ne fac să înţelegem simbolica Crucii.

Stadiul al treilea. Am avut afirmaţiunea; acum vine negaţiunea. Descoperi punctul de vedere potrivnic prin ducerea la afirmaţie. Afli adevărul altor afirmaţiuni, contrare, sau altor feţe ale adevărului tău, care e mic şi înjunghiat de moarte.Al patrulea moment.„Sensurile contrare sunt aşa de puternice încât se anulează. Dacă eşti vrednic acolo,viziunea ta va face…Vedeţi? Este tot o exprimare crucială, antitetică. Ce spun eu aici? Astea sunt simboluri văzute în înlănţuirea lor logică. De fapt, dacă luăm simbolurile în cerc, avem o logică a lor, —şi atunci aveai dreptate că simbolul este un cerc, cum înţelegeai tu (Dl. Mironescu), însă lucrul se face crucial. Avem deci, din punct de vedere logic, aşa: întâi şi întâi îngerul (Mi-amînsemnat aici pentru filosofi…). Ca să poţi ajunge înlăuntrul lucrurilor ăstora… Când eşti orientat simbolic nu mai primeşti nimic, poţi vorbi filosofic, dar dacă nu eşti orientat deplin,scapi într-o problematică — şi atunci în loc să fie Crucea adevărată, iese strâmbă.Va să zică, „conceptul firii”, al „inteligenţei”, „veghei”, „treziei”.

Dl. MIRONESCU; — Îngerul nu ar putea să fie intelectual însuşi?

SANDU TUDOR: — Poţi să zici, dar asta e pe linia angelismului, adică un înger văzut de jos; este un concept născut dintr-o exploatare carteziană.

C. NOICA: — De la Toma.

SANDU TUDOR: — N-o fi cumva frate cu Toma Necredinciosul?

Î.P.S. Sa: — Era doctor angelicus.

SANDU TUDOR: — Dar erau numai două chestiuni.

C. NOICA: — Merge pe verticală.

SANDU TUDOR: — Vă citesc cum scriu:

Îngerul…

71

Anunțuri

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: