† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 14, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 01:56

C. NOICA: Pentru că suntem la prima şedinţă, e bine să încercăm să spunem un lucru.Nu ne „smulgem” chiar din lumea din care venim; nu există „opoziţie” între ceea ce facem aici şi ceea ce facem în lumea din care venim. Felul în care a vorbit prietenul Sandu Tudor poate da sentimentul că vrem, dintr-odată să facem altceva, că avem nostalgia unor lucruri care să ne scoată din ceea ce facem.Cred că venim aici ca să câştigăm puteri pentru o lume care poate fi „urâtă”, — cum a descris-o, în urâţenia ei predicatorul; însă nu e necesar. „Ordinile” nu sunt împotriva ordinii Bisericii, în care ele pot fi cuprinse şi între ceea ce gândim şi simţim în biserică. Şi dacă dau însemnătate acestui gând de a ne aşeza în armonie, de unde venim, în armonie cu ceea ce voim să facem aici tocmai pentru că ne întoarcem în lume şi pentru că experienţa noastră de aici trebuie să fructifice acolo. Ca atare, să creăm punţi, fie vorbind cu mai multă blândeţe, de lumea aceasta de care ne-am despărţit, fie nemaivorbind deloc de ea, — în nici un caz cu duşmănia aceasta cu care mi s-a părut că vorbeşte prietenul Sandu Tudor.

II.

Eram la Muntele Athos în 1929, în centrul Athosului, la C…. Întârziasem şi am întâlnit pe drum nişte călugări români care veneau de la …., şi m-au dus la metocul lor. Am început numai decât şi am făcut un fel de cerc aşa cum e acuma acesta şi discutam chestiunea calendarului. Poate am vorbit împreună aşa, 2-3 ceasuri şi era o bătaie între noi nemaipomenită. La o uşă stătea un călugăr bătrân, cu o lingură de lemn în mână, de bucătărie.La un moment dat, pe când eram eu mai bătăios şi mai înflăcărat, văd că se repede la mine de lângă uşă, mă ia de umăr, mă zguduie şi zice: „Dă-te biruit, frate, dă-te biruit!”Însă lucrul ăsta nu pot să-l redau, ce realmente biruinţă a căpătat el asupra mea din clipa aceea. Ce just era cuvântul lui.Spun lucrul ăsta ca o introducere la cercul de astăzi şi am scris gândul ăsta şi aici: „Să ne dăm biruiţi unul către altul, pentru a ne cuceri împlinirea ca nişte fraţi în Hristos.” *

În tot ce spun aci este de fapt o lămurire în plus pentru a face să se înţeleagă ce trebuie să fie un astfel de cerc şi explicaţiunea aceasta trebuie înţeleasă în duhul şi în spiritul ei.În programul de astăzi erau puse aceste cuvinte: „Patos şi Padmos”. În legătură cu problematicele întregi ale privegherilor, problema de astăzi era a vitejiei duhovniceşti.Spre surprinderea mea, eu nu citisem Sinaxarul, citisem numai vieţile sfinţilor şi am văzut că această idee de vitejie care se referă la sfinţii ceilalţi, că noi am ales din Sinaxar pe Sfântul Pontie ca hram al zilei care, în Sinaxar nu e pomenit. Dar am văzut că ceilalţi Sfinţi din Sinaxar sunt caracterizaţi exact pe ideea din programul nostru, cu ideea de vitejie, vitejia duhovnicească.Patos şi Padmos. Patosul este ideea de pasiune, de patimă în sensul duhovnicesc al cuvântului; este ceea ce de fapt caracterizează viaţa duhovnicească. Aseară, cu prietenul Noica vorbind el era uimit de îndrăzneala noastră extraordinară de a cere ajutorul în rugăciune de la cele mai de sus trepte îngereşti şi până la cel din urmă înger:

— Domnule, dar asta nu e un orgoliu?

— Nu, este „patosul duhovnicesc”.

Este un maximum de smerenie, ceva care rupt din smerenie poate deveni orgoliu, dar care atunci când e în smerenia cea adevărată este o îndrăzneală, este tot o parte a crucii, este partea crucială a smereniei, care este o îndrăzneală.

— „Îndrăzniţi, că eu am biruit lumea!”

Există o îndrăzneală extraordinară şi aceasta este vitejia duhovnicească: îndrăzneala maximă de smerenie.

–––––––––––––––––––––

Notă – * Sandu Tudor, 5 August 1943.

68

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog la WordPress.com.

