† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 14, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 18:28

Numai Sandu Tudor nu s-a mai întors niciodată! A murit la Aiud. El poate fi canonizat! Eu aş face o propunere, de canonizare, pentru că el a murit în închisoare la Aiud,unde a fost închis pentru „Rugul Aprins”, pentru credinţa lui. El n-a fost închis pentru că a făcut politică legionară, de pildă. N-a fost legionar. Dimpotrivă. Toată lumea ştia că el a fost cu legionarii în ceartă.El a murit în închisoare pentru credinţa lui! El ar putea intra foarte bine într-un catalog al martirilor creştini, pe care ar trebui să-l alcătuim noi astăzi. Ar trebui să intre printre cei dintâi în acest catalog, cu nume sau fără nume, printre martirii morţi în închisori pentru credinţă, sfinţi, cum sunt cei 40 de martiri din istoria creştinismului. Pintre aceştia ar intra,fără îndoială, şi Sandu Tudor.

Eu mi-am propus, până la urmă, dacă voi avea posibilitatea, o voi face şi oficial. Lui trebuie să i se ridice o cruce, pentru că locul unde a fost înmormântat, nu se cunoaşte. Trebuie să i se ridice o cruce în cimitirul deţinuţilor de la Aiud, şi, neapărat, o cruce la Rarău, de unde a fost arestat. A fost arestat ca stareţ al Schitului Rarău, cam odată cu mine, prin 1954.

CARMEN DUMITRIU: — Deci cronologic vorbind, pentru Părintele Daniil, primul a fost Antimul, după aceea a fost Crasna, şi pe urmă?

Î.P.S. MITROPOLIT ANTONIE: — După Crasna a fost Sihla. Apoi a fost Rarăul,după care a fost arestat

.CARMEN DUMITRIU: Cam câţi eraţi în acest grup, de la Antim?

Î.P.S. MITROPOLIT ANTONIE: — În grupul iniţial „Rugul Aprins”, erau o seamă de scriitori, precum Tudor Vianu, Ion Marin Sadoveanu, Paul Sterian, Anton Dumitriu, Dan Barbilian, Vasile Voiculescu, deci erau oameni de mare cultură. Dintre tinerii teologi era Andrei Scrima, cel cu viitorul prin India, prin Liban şi cam peste tot. Eram eu, Nicolae Bordaşiu, eram 12 studenţi. Sandu Tudor gândise să pregătească 12 tineri, ca pe cei 12 apostoli, dintre care mulţi trăiesc. Unul dintre ei este doctorul Nae Nicolau. Cred că trăieşte. O fi având acum peste 70 de ani. Pe vremea aceea era student la medicină. Era apoi un student de la Facultatea de Medicină Veterinară, Gheorghe Vârnă despre care n-am mai auzit nimic.Mai era un student – Balea Traian care făcea tot Facultatea de Medicină Veterinară şi care a reuşit să fugă la Paris.

Ce aventură era o astfel de fugă, prin Iugoslavia şi Triest, poate fi un subiect de carte pentru ea însăşi. Uneori sârbii îi trimiteau pe români înapoi şi ajungeau direct la Jilava. „Încercare de trecere de frontieră.” Ani mulţi. Ieşirea din „rai” se pedepsea grav.Acum Traian Balea este unul dintre marii epidemiologi ai lumii. E mereu pe drumuri, nu ştii în care ţară a lumii îl poţi găsi. De unde ştiu lucrul acesta?

Într-o duminică eram în Biserica din Saint Jean de Beauvais din Paris. Eu, cu toate divergenţele aparente, canonice, dintre Biserici, am fost bun prieten cu părintele Boldeanu, de la Biserica din Paris. Îi dădeam telefon la Paris, să-mi rezerve o cameră la hotelul din faţa Bisericii Jean de Beauvais, şi el nu numai că mi-o rezerva, dar mi-o şi plătea. Eu mergeam la biserică, deşi veneam de la Bucureşti. El mă primea în Biserică, în scaunul arhieresc, cu imnul arhieresc, ceea ce era un lucru extraordinar.Aşadar, mă duc într-o duminică la biserica din Jean de Beauvais. Era de Paşti. Intru în biserică şi văd că din mulţime un tânăr se uită cu insistenţă la mine. O privire insistentă se simte. M-am uitat şi eu la el. Trăsături cunoscute parcă, dar acum era un om maturizat. N-am ştiut de unde să-l iau. O clipă l-am bănuit că e de la vreo Securitate, română sau franceză.

48

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog la WordPress.com.

