Rugăciunea inimii: † Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Martie 15, 2010

Filed under: Rugul Aprins — Micael Nicolas @ 01:45

SCRISOARE CĂTRE DL. SORIN DUMITRESCU

Îmi pare rău că nu voi putea fi prezent la Vernisajul operei pictorului Mircea Teodorescu, prilej cu care îmi imaginez că se va aminti şi de fratele său, ieroschimonahul Daniil (scriitorul Sandu Tudor). Părintele Daniil a fost naşul meu de călugărie la Mânăstirea Prislop, unde am fost tuns în monahism în 1949 de către vestitul pe atunci duhovnic şi stareţ Arsenie Boca. Îl cunoşteam bine pe părintele Daniil încă din timpul studenţiei, de la Bucureşti, fiind şi eu unul din ucenicii „Rugului Aprins”, mişcare isihastă de dânsul ctitorită la Mânăstirea Antim.

Am fost apoi sub stăreţia sa la schitul Crasna din părţile Gorjului. La îndemnul lui am fugit în Moldova şi am intrat pentru câţiva ani sub oblăduirea şi sfatul părintelui stareţ Cleopa. Motivul acestor dese schimbări de locuri — mereu sub binecuvântare, mărturisire şi primire cu mare curaj de către aceşti trei renumiţi stareţi — era acela că din 1949 aveam la Bucureşti o grea condamnare în lipsă. Datorită curajului lor de a mă adăposti, am putut scăpa de arestare până în toamna lui 1954. Aceasta m-a scăpat de diabolica experienţă „Piteşti”. Dumnezeu a fost bun cu mine.

Dintre cei trei stareţi ai mei, nici unul nu mai trăieşte.Părintele Daniil a fost şi el arestat mai târziu, odată cu părintele Stăniloae, cu părintele Benedict Ghiuş, cu părintele Sofian, cu părintele Felix, cu omul de ştiinţă Alexandru Mironescu, cu fiul acestuia Şerban Mironescu, cu poetul Vasile Voiculescu şi cu mulţi alţii.Unii s-au întors. Părintele Daniil e unul din martirii neamului şi Bisericii româneşti, morţi şi îngropaţi în locuri neştiute, la Aiud. Va trebui să-i facem o cruce la Schitul Rarău, unde se retrăsese şi era stareţ în momentul arestării.

Astăzi e aproape uitat, deşi a fost poet de real talent, ziarist şi mare om duhovnicesc. Istoria culturii şi a spiritualităţii româneşti nu trebuie să-l uite. Ar fi mai săracă şi neîmplinită prin lipsa unei verigi importante. Eu m-am îndatorat cu o monografie în care voi include şi multe din operele lui literare inedite, ca şi din opera lui duhovnicească atâta cât s-a păstrat. Am la îndemână material valoros şi am început să lucrez.

Părintele Daniil a scris şi a şlefuit versuri până în momentul arestării. Avea la Rarău opt mii de volume, şi o literatură mistico-ascetică de rară valoare. Păcat că multe s-au risipit.A publicat mult în „Gândirea” (le voi aduna), a tipărit un volum de versuri, Comornic şi un Acatist al Sfântului Dimitrie Basarabov, în versuri de subtilă frumuseţe. Era un creator de metafore de mare originalitate.

Tot aşa e şi Acatistul Rugului Aprins, apărut mai întâi în străinătate şi apoi şi la noi, după 1989.Părintele Daniil a fost unul din marii imnologi ai Ortodoxiei şi mă voi strădui cu smerenie, să-l descopăr vremii noastre din care, unul câte unul ne tot ducem, şi multe din cele neştiute de noile generaţii vor trece în uitare definitivă, odată cu noi. Ar fi nedrept. Şi ar fi păcat.Descopăr cu surprindere că a avut un frate, artist al penelului, pe care îl scoateţi din neuitare, acum, la Galeria Catacomba. Părintele Daniil era de o mare discreţie cu privire la biografia lui, şi, cred că numai silit şi-a scris o autobiografie, pe care i-au cerut-o autorităţile vremii, pe când era încă la Antim.

Despre familie nu spune decât că era dintr-o familie numeroasă şi că tatăl lui era un modest magistrat. Nu era chiar aşa, dar era o autobiografie „în apărare”, şi e lesne de înţeles de ce.Vă felicit din toată inima pentru vernisajul Mircea Teodorescu, fratele părintelui Daniil. E un act de cultură.V-aş fi recunoscător dacă mi-aţi păstra nişte reproduceri după fotografii de familie, în special acelea în care apare Părintele Daniil. Nu-i plăcea să se lase fotografiat, de aceea,pentru monografia pe care i-o pregătesc mi-ar fi de mare folos orice document.

Cu îmbrăţişare şi binecuvântare arhierească.

38

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog la WordPress.com.

