† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Aprilie 17, 2010

Sfântul Simeon Noul Teolog – Imnele Iubirii Dumnezeieşti

Filed under: Sfântul Simeon Noul Teolog - Imnele Iubirii Dumnezeieşti — Micael Nicolas @ 18:58
Păstrând pe om neschimbat în trup şi în suflet,
m-a făcut pe mine dumnezeu întreg.
A luat trupul meu osândit
şi m-a îmbrăcat pe mine cu dumnezeirea întreagă.
De fapt, botezându-mă, am îmbrăcat pe Hristos,
nu în mod sensibil, ci, în mod sigur, spiritual.
Şi cum n-ar fi dumnezeu prin har şi prin înfiere,
prin simţire, cunoştinţă şi contemplare (vedere)
cel ce l-a îmbrăcat pe Fiul lui Dumnezeu ?
Dacă Dumnezeu Cuvântul s-a făcut om în mod inconştient,
pot socoti cuvenit să devin şi eu dumnezeu în mod inconştient.
Iar dacă Dumnezeu s-a făcut om întreg,
în mod conştient, prin faptă şi la vedere,
trebuie să cugetăm numaidecât
în mod ortodox că eu m-am făcut
întreg dumnezeu prin comuniunea cu Dumnezeu,
în simţire şi cunoştinţă, nu prin fiinţă, ci prin împărtăşire.
Căci, precum Dumnezeu s-a născut fără să se schimbe
Om în trup si s-a făcut văzut de toţi,
aşa mă naşte pe mine şi mă face în chip negrăit duhovnicesc,
dumnezeu, dar rămas, om.
Şi precum Acela văzându-se în trup,
nu se cunoştea de mulţime că e Dumnezeu,
aşa şi noi fiind văzuţi de toţi oameni cum eram,
nu puteam fi văzuţi de cei mulţi,
ca ceea ce am devenit, prin harul dumnezeiesc.
Numai celor ce au ochiul sufletului curăţit
ne facem văzuţi în transparenţa noastră,
pe când celor necuraţi nu li se face văzut
nici Dumnezeu, şi nu ne facem văzuţi nici noi
şi nu suntem crezuţi că am devenit aşa (cum am zis).
Căci sunt necredincioşi cei ce se bazează
numai pe credinţa fără fapte.
Iar dacă nu sunt necredincioşi, sunt cel puţin morţi,
precum a declarat şi dumnezeiescul Pavel.
Nu fi necredincios, ci spune-mi şi răspunde-mi cu înţelepciune :
Care din cele două voieşti să o alegi,
o credinţă moartă, lipsită de fapte,
sau o necredinţă cu fapte ale credinţei ?
îmi vei răspunde în mod sigur :
care e răsplata faptelor fără credinţa dreaptă şi desăvârşită ?
Dar eu, la rândul meu, îţi voi răspunde :
Care e folosul credinţei fără fapte ?
Dacă deci voieşti să înţelegi ceea ce am spus înainte
şi să devii dumnezeu după har,
nu în cuvânt, nu în aparenţă, nu cu închipuirea,
nu numai prin credinţa lipsită de fapte,
ci cu experienţa, în realitate si prin vederea spirituală ;
şi prin cunoştinţa atotputernică,
lucrează cele ce ţi le porunceşte Mântuitorul
şi pe care El însuşi le-a suportat pentru tine.
Şi atunci vei vedea lumina atotstrălucitoare
arătându-se în văzduhul cu totul înălbit al sufletului.
Vei vedea în chip nematerial şi clar Fiinţa nematerială
străbătându-l cu adevărat întreg,
iar prin suflet întreg trupul,
168
Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

