† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Februarie 20, 2013

Filed under: Sbornicul — Micael Nicolas @ 14:09

Trebuie ţinut minte că aici se vorbeşte despre o lucrare a monahilor, care printr-o nevoinţă trupească suficientă au adus la rânduiala cuvenită toate năzuinţele trupului şi, pricina sporirii lor, au trecut de la nevoinţa trupului la cea a sufletului. Cuviosul Nil porunceşte să zăvorâm mintea în inimă şi să reţinem, după putinţă, respiraţia ca să nu respirăm des. Aceasta înseamnă: trebuie respirat foarte liniştit.

În genere, toate mişcările sângelui trebuie oprite şi să menţinem sufletul şi trupul într-o poziţie liniştită, într-o poziţie a tăcerii, evlaviei şi a fricii de Dumnezeu. Fără acest lucru, lucrarea cea duhovnicească nu poate să se ivească întru noi: ea se iveşte atunci când se vor potoli toate mişcările şi răbufnirile sângelui. Încercarea degrabă te va învăţa că reţinerea respiraţiei ajută lucrarea (procesul); foarte mult ajută ca să ajungem la o stare de liniştire şi la aducerea minţii din vagabondare.

Multe lucrări pline de virtuţi sunt, zice Sfântul Nil, însă ele toate sunt parţiale: iar rugăciunea inimii este izvorul tuturor bunătăţilor, ea adapă sufletul ca pe nişte grădini.

Această lucrare, care se cuprinde în paza minţii din inimă, în afară de orice gânduri, pentru cei care nu s-au obişnuit cu ea, e foarte grea; e grea nu numai pentru cei începători, ci şi pentru lucrătorii ce s-au ostenit timp îndelungat, care încă n-au primit şi n-au reţinut înlăuntrul inimii dulceaţa de rugăciune,
ce vine de la lucrarea harului.

Din încercare se ştie că pentru cei neputincioşi, această lucrare e foarte grea şi anevoioasă. Când va câştiga cineva harul, acela se roagă fără de osteneală şi cu dragoste, fiind mângâiat de har. Când vine lucrarea rugăciunii, atunci ea atrage mintea la sine, o veseleşte şi o scapă de risipire”. (Predanie către ucenici – Cuv. 2).

Ca să se deprindă metoda propusă de Cuviosul Nil Sorschy, e foarte bine s-o unim cu metoda Sfântului Ioan Scărarul, rugându-ne fără nici o grăbire. În expunerea metodei sale, Cuviosul Nil Sorschy se bizuie pe o mulţime de Părinţi ai Bisericii orientale şi ecumenice, mai ales pe Sfântul Grigorie Sinaitul, (Vol. 2, pag. 180) în învăţătura căruia despre rugăciune se observă această osebire că el „rânduieşte să concentrăm mintea în inimă”.

Aceasta şi este acea lucrare, pe care Părinţii o numesc lucrarea meşteşugită a rugăciunii, de la care îi opresc pe monahii cei începători şi pe mireni, pentru care trebuie o anumită învăţătură pregătitoare şi de care, chiar monahii cei pregătiţi, trebuie să se apropie cu cea mai mare evlavie, cu frica de Dumnezeu şi cu pază”. (Vol. 2, pag. 284).

La Episcopul Teofan noi găsim o completare la aceste cuvinte. „Cum încălzeau în sine duhul de rugăciune şi cum se întăreau în rugăciune nevoitorii, părinţii şi învăţătorii noştri? Cel mai de seamă lucru pe care îl căutau ei, se cuprindea în faptul ca inima să ardă neîncetat numai pentru Domnul singur. Dumnezeu cere inima pentru că în ea este izvorul vieţii. Unde este inima, acolo este conştiinţa, atenţia şi mintea, acolo e sufletul întreg. Când inima e în Dumnezeu, atunci şi omul stă în faţa lui într-o neîncetată închinare în duh şi adevăr.

Acest lucru, cel mai de seamă, unii îl dobândeau repede şi uşor. O, milostivire a lui Dumnezeu! Cât de adânc îi zguduie frica de Dumnezeu, cât de repede prindea viaţă conştiinţa în toată puterea ei, cât de grabnic se aprindea în ea râvna de a se ţine curată şi fără de prihană înaintea Domnului; cât de repede osteneala de a fi pe placul lui Dumnezeu sufla şi acest foc mic şi-l prefăcea în vâlvătaie! Acestea sunt suflete serafice, înflăcărate, repede mişcate, mult lucrătoare.

La alţii însă, totul merge molatec. Fie că astfel este întocmirea lor firească, fie că Dumnezeu are altfel de gânduri faţă de ei, fapt este că inima lor nu se încălzeşte repede. S-ar părea că ei s-au deprins cu toate lucrurile ce ţin de o bună cinstire şi viaţa lor merge după dreptate; dar nu – în inimă e cu totul altceva decât ar trebui să fie.

446

Anunțuri

1 comentariu »

  1. MINUNEA DE LA BOTEZUL ORTODOX AL UNEI CATOLICE

    Comentariu de ORTODOX — Aprilie 5, 2013 @ 12:19 | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: