Rugăciunea inimii: † Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

August 23, 2014

Filed under: Sbornicul — Micael Nicolas @ 15:27

Explicând naşterea rugăciunii harice din inimă, Episcopul Teofan continuă: „Rugăciunea lui Iisus sau altă oarecare rugăciune scurtă e un lucru bun, dacă se va lega de limbă. Îngrijiţi-vă numai să fiţi cu luarea aminte, nu în cap, ci în inimă, şi rămâneţi astfel nu numai în timpul când staţi la rugăciune, ci şi în orice timp. Osteniţi-vă să căpătaţi în inimă, parcă, o rană oarecare.

Osteneala neîncetată în curând va face acest lucru. Aici nu e nimic deosebit. Acest lucru e natural (acela că se va arăta rana). Însă, din această pricină, concentrarea va fi mai mare. Dar cel mai de seamă lucru e, că Domnul văzând osteneala, dăruieşte pe urmă şi rugăciunea sa harică. Atunci, în inimă, vor începe rânduielile sale”. (Ep. Teofan).

„Pentru ca mintea să se ţină numai de întrebuinţarea rugăciunii scurte, trebuie coborâtă cu luare aminte. în inimă; căci rămâmând în cap, unde se petrece o învălmăşeală de gânduri, ea nu se va putea concentra asupra unui lucru. Iar când luarea aminte se va coborî în inimă apoi va atrage acolo; într-un singur punct toate puterile trupului şi ale sufletului. Această concentrare a întregii vieţi omeneşti într-un singur loc, îndată se resimte acolo, printr-o anumită senzaţie; această senzaţie este
începutul căldurii viitoare.

Senzaţia de la început uşoară, tot se măreşte, se întăreşte, se adânceşte, şi din rece cum era la început, trece într-o simţire caldă şi opreşte asupra sa luarea aminte. Şi se petrece astfel, că de la început, luarea aminte se ţine în inimă, printr-o încordare a voinţei, iar prin puterea sa, luarea aminte naşte căldura în inimă; iar căldura aceasta, pe urmă, ţine luarea aminte fără anumită încordare din partea ei (luării aminte). Pe urmă, ele se sprijină una pe alta şi trebuie să petreacă nedespărţite, căci risipirea luării aminte răceşte căldura, iar împuţinarea căldurii slăbeşte luarea aminte.

De aici legea vieţii celei duhovniceşti: ţine inima în simţire către Dumnezeu şi totdeauna vei fi în aducerea aminte de Dumnezeu. Acest lucru l-a spus, undeva, Ioan Scărarul. Acum e întrebarea: -Această căldură e duhovnicească?

Nu, nu este duhovnicească, ci obişnuită, a sângelui. Dar fiindcă ţine luarea aminte în inimă şi prin aceasta ajută la dezvoltarea, acolo, a mişcărilor duhovniceşti, arătate mai înainte, apoi ea se numeşte duhovnicească, însă numai în cazul dacă nu e însoţită de vreo dulceaţă a poftei, chiar şi uşoară, ci ţine sufletul şi trupul într-o stare de trezvire. De aici urmează: de îndată ce căldura, care însoţeşte rugăciunea lui Iisus, nu e însoţită de simţiri duhovniceşti, apoi ea nu trebuie numită duhovnicească, ci simplu, căldură de sânge; şi ea fiind astfel nu e rea, dacă nu e în legătură cu plăcerea poftei, deşi uşoară; iar dacă este (în legătură), apoi e rea şi trebuie izgonită. Această greşală se petrece atunci când căldura umblă mai jos de inimă.

A doua greşeală este aceea când, iubind această căldură, reduci totul la ea, fără să te îngrijeşti de simţirile cele duhovniceşti, chiar de aducerea aminte de Dumnezeu, ci numai, ca să rămână această căldură: această greşală este cu putinţă, deşi nu la toţi şi nu totdeauna, ci numai în unele timpuri. Acest lucru trebuie observat şi îndreptat, căci în acest caz, va rămânea numai căldura sângelui, cea animalică. Însă această căldură nu trebuie socotită duhovnicească sau harică.

Duhovnicească, această căldură, poate fi numită numai atunci când e însoţită de mişcări duhovniceşti de rugăciune. Cine o numeşte duhovnicească, fără ele, acela îngăduie o greşeală. Cine o numeşte harică e şi mai mult nedrept.

Căldura harică este deosebită, propriu zis, ea este duhovnicească. Ea e deslegată de trup şi în trup nu produce nici un fel de schimbări văzute şi e mărturisită de o simţire dulce subţire. După aceste simţiri, fiecare poate să afle şi să deosebească căldura. Acest lucru trebuie să-l facă fiecare: cel străin n-are aici, nici loc, nici de lucru”. (Sbornicul Q 11).

389

Anunțuri

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: