† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Septembrie 6, 2014

Filed under: Sbornicul — Micael Nicolas @ 15:20

Nu trebuie de uitat însă, că afară de căldura cea firească şi harică, mai poate fi, în timpul rugăciunii, şi o a treia căldură – drăcească. Despre ea va fi spus mai amănunţit în alt loc, în scrierile stareţului schimonah Vasile, care vorbeşte despre ea în predosloviile la cărţile Sf. Grigorie Sinaitul, Filotei Sinaitul şi Isichie Ierusalimeanul.

Ca un exemplu izbitor al căldurii harice, ce se iveşte în inimă, vreau să vă comunic povestirea Sf. Grigorie Sinaitul despre Maxim Cavsocalivitul, de care ne vorbeşte atât de des Ep. Teofan.

Eu vă voi transmite povestirea Sf. Grigorie Sinaitul despre Maxim Cavsocalivitul pe deplin, cum este expusă şi în Filocalie. Din ea veţi cunoaşte nu numai cum s-a aprins în sufletul lui Maxim focul haric şi s-a ivit rugăciunea lui Iisus necurmată, de sine mişcătoare, ci înaintea voastră se vor descoperi, într-o măsură oarecare, şi tainele cele mai înalte ale stărilor de rugăciune, de care noi nu ne putem atinge în convorbirea noastră, pur şi simplu pentru că tema aceasta e mai presus de vârsta noastră duhovnicească şi de înţelegere. Însă a şti că aceste stări înalte de rugăciune există ne este de folos, ca să nu socotim că întregul cuprins al vieţii de rugăciune este epuizat prin acele stări de rugăciune pe care le trăim noi înşine.

Deci, trec la povestirea Sf. Grigorie Sinaitul, aşezată în volumul cinci al Filocaliei, sub denumirea: „Din viaţa Cuviosului părintelui nostru Maxim Cavsocalivitul. Despre rugăciunea minţii cea harică”.

„Dumnezeiescul Grigorie Sinaitul, întâlnind odată pe Sf. Maxim şi vorbind cu el, între altele, l-a întrebat: te rog, pe tine, prea cinstite părinte al meu, spune-mi; dacă tu ai rugăciunea minţii. Acela, plecându-şi puţin capul i-a răspuns: nu vreau să ascund de tine, cinstite părinte, minunea Prea Sfintei Născătoare de Dumnezeu, care s-a petrecut cu mine.

Din tinereţe, eu aveam o mare credinţă în Stăpâna mea Născătoarea de Dumnezeu şi o rugam cu lacrimi să-mi dea acest har al rugăciunii minţii. Într-o zi, venind în biserică, după cum aveam obiceiul, o rugam pentru acest lucru cu o căldură a inimii fără de măsură, şi când, pe urmă, am sărutat cu dragoste icoana Ei cea sfântă, îndată am simţit în pieptul meu şi în inima mea o anumită căldură oarecare şi o flacără, care a ieşit de la sfânta icoană, şi care nu mă ardea, ci mă recorea şi mă îndulcea, şi aducea în sufletul meu o mare umilinţă.

Din clipa aceea, părinte al meu, inima mea a început dinlăuntrul său să facă rugăciune, şi mintea mea se îndulceşte din aducerea aminte de Domnul meu Iisus Hristos şi de Prea Sfânta Stăpâna mea de Dumnezeu Născătoare, şi mereu petrece în această aducere aminte de ei; şi din timpul acela, rugăciunea nu s-a mai curmat în inima mea – iartă-mă.

Îi zice lui Sf: Grigorie: spune-mi, sfinte părinte, s-a mai petrecut cu tine ceva în timpul când îţi spuneai rugăciunea Doamne Iisuse Hristoase şi celelalte; vreo schimbare oarecare dumnezeiască sau trăire, sau alt oarecare rod al Sf. Duh?

– Dumnezeiescul Maxim i-a răspuns: da; şi pentru aceasta, părinte, eu plecam în locurile pustii şi totdeauna iubeam tăcerea deplină, ca să mă îndulcesc într-o măsură mai mare de rodul rugăciunii, adică de o dragoste prea îmbelşugată către Dumnezeu şi de o răpire a minţii către Domnul.

Sf. Grigorie l-a întrebat pe el: rogu-te, părinte, spune-mi, mai ai tu acelea despre care mi-ai vorbit?
Dumnezeiescul Maxim, lăsându-şi ochii în pământ, îi spune: nu mă cerceta pe mine despre înşelările mele.

261

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog la WordPress.com.

