† Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Septembrie 12, 2014

Filed under: Sbornicul — Micael Nicolas @ 17:47

Preotul: Însă cum putem închega în inima noastră o astfel de legătură, după cum spuneţi, cu Domnul, sau o petrecere necurmată împreună cu El prin rugăciune?

Monahul: La această întrebare Biserica răspunde cu învăţătura sa despre rugăciunea lui Iisus făcută cu mintea în inimă. Greşala toată a noastră a tuturor e că noi nu ne folosim de rugăciune ca de o putere duhovnicească de totdeauna, care îndrumează viaţa noastră duhovnicească. Eu spun acest lucru nu numai despre rugăciunea lui Iisus, ci şi despre oricare rugăciune a noastră. Noi privim rugăciunea numai ca un bir oarecare datorat lui Dumnezeu.

Am plătit acest bir, am citit sau am ascultat rugăciunile rânduite, înseamnă că am îndeplinit totul ce se cere de la mine. Acum pot trăi şi lucra, cum îmi place. Va veni postul, mă voi pocăi, şi o iau iarăşi de la capăt. Noi nu privim rugăciunea ca pe o însoţitoare (tovarăşă) şi o sprijinitoare a bunului mers al vieţii noastre creştine, celei dinlăuntru şi celei dinafară; nu o privim astfel, desigur, pentru că n-avem nici o grijă de a ne orândui viaţa noastră creştinească.

Iar ca viaţa noastră să fie orânduită creştineşte, apoi se cere ca mai întâi de toate inima noastră să fie orânduită creştineşte, căci din ea ţâşnesc toate izvoarele vieţii noastre celei duhovniceşti. Tocmai ca să ajungi la această dreaptă aşezare sau orânduire a inimii, ne ajută rugăciunea lui Iisus, care prinzând rădăcini în inimă începe să cârmuiască de acolo întreaga noastră viaţă.

Aici anume se şi descoperă al treilea fel de rugăciune, ca o lucrare lăuntrică de rugăciune necurmată, care are ca scop, cu ajutorul lui Dumnezeu, să întipărească în inima noastră pomenirea de necurmată rugăciune a Domnului Iisus Hristos, cu ajutorul căruia se înving toate mişcările necurate ale inimii şi se statorniceşte, în inimă, o viaţă duhovnicească creştină adevărată. Această însemnătate a rugăciunii lui Iisus nu este ceva nou – ea totdeauna a fost cunoscută în Biserica Ortodoxă.

Şi deşi toate rugăciunile noastre pot avea aceeaşi însemnătate ca şi rugăciunea lui Iisus, însă n-au aceeaşi înlesnire. Rugăciunea lui Iisus, fiind scurtă şi putând fi folosită în orice îndeletnicire, în orice loc şi în orice timp, precum şi după însuşi cuprinsul ei are în această privinţă o anumită întâietate, întrebuinţarea ei e consfinţită chiar de Evanghelie: aduceţi-vă aminte de femeia cananeiancă, de orbii din Ierihon şi alte cazuri. Şi de aceea, ea, în acest scop, a fost întrebuinţată în Biserica Ortodoxă, în toate timpurile şi pretutindeni, şi era recomandată de Sf. Părinţi şi de nevoitori. Se întrebuinţau, e drept, în timpurile de mai înainte şi alte rugăciuni scurte, care arătau una sau alta din stările de suflet creştin şi care erau îndreptate spre aceeaşi ţintă.

Rostindu-le des, tare, sau fără de glas în inimă, credincioşii menţineau în sine amintirea necurmată de Dumnezeu şi o comuniune evlavioasă de rugăciune cu El. Sf. Casian zice că, în Egipt, pe timpurile lui, rugăciunea scurtă, obişnuită era versetul 1 al Psalmului 69: „Dumnezeule, spre ajutorul meu ia aminte; Doamne, ca să-mi ajuţi mie, grăbeşte”!

Despre Sf. Ioanichie cel Mare se scrie, în viaţa lui, că totdeauna spunea printre citirea psalmilor o astfel de rugăciune: „Nădejdea mea este Tatăl, scăparea mea este Fiul, acoperitorul meu este Duhul Sfânt”. Altul oarecare îşi avea drept rugăciune necurmată aceste cuvinte: „Eu ca un om am greşit, iar Tu ca un Dumnezeu îndurat, miluieşte-mă”!

Altora le plăceau alte rugăciuni scurte. Însă, după cum s-a spus, din timpurile cele mai vechi foarte mulţi alegeau rugăciunea: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul”, care mai târziu a ajuns la o întrebuinţare obştească şi chiar şi în Tipicul bisericesc.

218

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

