Rugăciunea inimii: † Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul/a.

Septembrie 18, 2014

Filed under: Sbornicul — Micael Nicolas @ 15:32

Această deosebire a vieţii din mănăstire, se simte de mireni, se simte ca ceva ce le lipseşte lor, şi fără de care ei se sufocă duhovniceşte. Iată de ce o ia lumea spre mănăstiri, ca măcar un pic să petreacă în acest aer curat şi înviorător al umblării vii înaintea lui Dumnezeu, şi pe urmă să se întoarcă în obişnuita deşertăciune a vieţii înoită duhovniceşte, înviorată, întărită şi parcă întinerită.

Şi ceea ce este mai de preţ şi mai însemnat e că această însemnătate înviorătoare şi mântuitoare a mănăstirilor o simt nu numai cei vârstnici, ci şi tineretul, care de asemenea tinde încoace, şi venind aici chiar pentru un timp scurt, pleacă de aici înoit şi duhovniceşte întărit şi luminat. Un mare bogdaproste, pentru aceasta, sfintelor mănăstiri!

De aceea, părinte, nu vă miraţi că eu, preot al lui Dumnezeu, am venit la Dv. în mănăstire, să caut odihna pentru sufletul meu obosit şi înviorarea simţămintelor slăbite de frica lui Dumnezeu, de credinţă, de rugăciune şi de pocăinţa care, stingându-se, sufletul tânjeşte, se sufocă şi moare.

Însă eu am şi altă pricină, care m-a făcut să vin aici. Desigur, că vă e cunoscută cartea publicată nu de mult de Mănăstirea Valaam: „Sbornicul despre rugăciunea lui Iisus”. Această carte a atras luarea aminte a presei şi a cititorilor. Toţi vorbesc de ea cu cuvinte de laudă şi din toată inima mulţumesc pe cei ce s-au ostenit cu alcătuirea şi publicarea ei.

O astfel de simpatie largă şi atenţie faţă de această carte e produsă, după cât mi se pare, anume de acea împrejurare, despre care numai ce am vorbit. Ea a răsunat printre mireni ca un glas dulce de clopot, ca un glas venit din altă lume, depărtat şi totodată aproape şi înrudit cu noi. Ea a fost un fel de pătrundere în viaţa noastră lumească şi deşartă, a înţelesului mănăstiresc, sau mai bine zis, al celui cu adevărat ortodox al vieţii, ca o stare de rugăciune şi de pocăinţă înaintea feţei lui Dumnezeu.

În forma simplă şi nemeşteşugită a extraselor din cărţile de înduhovnicire citite, e înfăţişată mirenilor o problemă de o însemnătate şi importanţă covârşitoare – problema rugăciunii ca temelie şi miez de viaţă creştină. Rugăciunea, e privită ca centru de viaţă creştină. Unde nu e rugăciune, acolo nu e nici viaţă creştină. Un adevăr, după cât se vede, limpede şi neîndoios, însă uitat de foarte mulţi şi aruncat afară din viaţa cea de toate zilele. Pe când pentru unii problema aceasta a rugăciunii rămâne o problemă dureroasă şi chinuitoare.

E o sete de rugăciune, însă oamenii nu sunt obişnuiţi şi nici nu ştiu să se roage.

Rugăciunile citite după Ceaslov sau Carte de rugăciuni nu găsesc nici un răsunet în inima cea pustiită şi rostite numai cu gura, nu se lipesc de inimă, care rămâne rece şi nepăsătoare. Cartea apărută, lămurind miezul şi însemnătatea rugăciunii, ne ajută să ieşim din această stare nesănătoasă şi chinuitoare. În aceasta e cuprinsă întreaga ei valoare şi însemnătate. Ca şi alţii, şi eu am citit cartea, cu mare interes, folos şi mîngâiere. Însă atrăgându-te către rugăciune, această carte naşte în suflet o mulţime de întrebări, în ce priveşte rugăciunea lui Iisus, miezul ei, însemnătatea, necesitatea şi lucrarea ei în practică.

Deşi sunt preot, însă trebuie să recunosc că eu nu fac parte din lucrătorii rugăciunii lui Iisus. Eu, în privinţa aceasta, se poate spune, că nu ştiu absolut nimic. Şi iată că am venit aici, ca recunoscând neştiinţa mea, să caut să lămuresc problema rugăciunii lui Iisus, în toată plinătatea posibilă, ce-i cu putinţă. Eu vă voi mulţumi foarte mult dacă mă veţi ajuta în: această lucrare.

212

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

